Selecteer de taal

Veel gestelde vragen

 

Vragen met betrekking tot pelletkachels

Welke pellets kan ik stoken?

Pellets met een EN+ a1 keurmerk én licht van kleur zijn geschikt voor uw pelletkachel. Deze pellets bestaan 100% uit schoon zaagsel van vuren en grenen. Er is nooit hardhout toegevoegd, aangezien dit veel problemen voor uw pelletkachel kan opleveren. Pellets zonder dit keurmerk kunnen schade aanrichten aan uw kachel. Pellets met een keurmerk voldoen aan minimale eisen, waardoor de samenstelling grotendeels gelijk is. Voldoet de pellet niet aan het EN-keurmerk, dan is het mogelijk dat de samenstelling wisselt en zal de kachel daarop telkens opnieuw ingeregeld moeten worden. Daarnaast is het onbekend welke stoffen er in ongekeurde pellets zitten, omdat deze niet regelmatig gecontroleerd worden.

Meer informatie over de juiste pellets voor je kachel vind je hier.

Wanneer laat ik servicebeurt uitvoeren aan mijn pelletkachel?

Een Nordic Fire pelletkachel geeft na 2200 branduren automatisch een servicemelding: het is tijd om een afspraak te maken om uw pelletkachel te laten reinigen. Dit is specialistisch werk en wordt uitgevoerd door uw dealer. Tot die tijd kunt u uw pelletkachel natuurlijk gewoon blijven gebruiken. Na de reiniging zal de servicemonteur de servicetimer resetten.

De veiligste manier is om jaarlijks uw pelletkachel en het rookgaskanaal te laten reinigen. De servicemonteur reset dan voortijdig de branduren waardoor u altijd zorgeloos kunt blijven stoken.

Hier vindt u informatie over het belang van goed onderhoud.

Waarom wordt de ruimte warmer dan de ingestelde temperatuur?

Een pelletkachel kunt u eenvoudig in vermogen instellen. In de verschillende vermogenstypes, geeft de pelletkachel een bepaalde hoeveelheid warmte. Er is altijd een minimaal vermogen, dit ligt vaak rond de 2,5 kW. Wanneer het minimale vermogen te veel is voor de ruimte, dan blijft te temperatuur oplopen. Het kan zijn dat u dit enkel in het voor- en najaar ervaart. Het is dan namelijk minder koud buiten wat er voor zorgt dat de warmte minder snel uit de ruimte verdwijnt.

U kunt er voor kiezen om de pelletkachel in de STAND-BY functie te stoken. De pelletkachel schakelt zich dan automatisch aan en uit wanneer het te warm of te koud wordt.

Mijn wifi is gewijzigd, hoe kan ik de pelletkachel weer koppelen?

Wanneer u een nieuwe provider / modem heeft gekregen, dan is de pelletkachel het wifi punt kwijt. U dient de pelletkachel opnieuw te koppelen aan het nieuwe wifi netwerk. Hiervoor gebruikt u deel 1 uit de compacte wifi-handleiding, te vinden via onderstaande link. Omdat de pelletkachel al in de app gekoppeld is, is het niet nodig om dit opnieuw te doen. 

Hier vindt u de compacte wifi-handleiding.

Mijn rookgas temperatuur is erg hoog, is dit goed?

De rookgastemperatuur bij Nordic Fire pelletkachels wordt boven het vuur gemeten. Afhankelijk van het model en de positie van de sensor ligt deze tenminste boven de 180 graden en zal deze maximaal rond de 500 graden meten. Zodra de rookgastemperatuur verder stijgt, zal de pelletkachel het vermogen automatisch terugregelen.

Bij sommige pelletkachels wordt de rookgastemperatuur bij de uitgang gemeten. Vanzelfsprekend zal deze temperatuur veel lager liggen.

Mijn pelletkachel krijgt geen stroom meer

Het kan voorkomen dat de kachel geen stroom meer krijgt. Terwijl de stekker er wel inzit. Ook heeft de afstandsbediening op dat moment geen verbinding met de kachel. Dit kan voorkomen als men de stekker uit de kachel trekt waarbij de zekeringhouder iets los komt. Het is dan zaak om de zekeringhouder goed in te drukken.  Zie rode cirkel.

 

 

Achter op de kachel zit een glaszekering. Deze glas-zekering kan defect raken door een stroomstoring of piekspanning dat kan optreden in het stroomnetwerk. De glaszekering zit onder de stekker (links) of tussen de stekker en de aan/uit knop. Deze kan men eruit klikken met een kleine schroevendraaier. De glaszeke-ring kan zo vervangen worden.

Hoe kan ik hulp krijgen bij koppelen van de wifi van mijn pelletkachel?

Het is mogelijk de pelletkachel met wifi te verbinden zodat de pelletkachel ook vanaf uw smartphone of tablet kunt gebruiken. De eenmalige koppeling gaat met de meeste smartphones / tablets zeer eenvoudig via de app. Lukt dit niet, dan kunt u de verbinding handmatig tot stand brengen.

Uitgebreide instructies vindt u hier.

De ruit van mijn kachel wordt snel zwart, hoe kan ik dit voorkomen?

Een moderne pelletkachel heeft een zeer efficiënte verbranding. Deze verbranding zorgt ervoor dat er weinig roetdeeltjes overblijven omdat deze volledig verbrand worden. Is de afstelling van de pelletkachel niet correct, dan kan de glasruit zwart aanslaan. Dit houdt in dat er roetdeeltjes aan de binnenzijde neerslaan. Dit kan worden voorkomen door de pelletkachel goed af te laten stellen door uw dealer/leverancier. De afstelling is afhankelijk van de gebruikte pellets, maar ook van de trek in het schoorsteenkanaal.

Let wel, een grijze of bruine aanslag is niet altijd helemaal te voorkomen. De Nordic Fire pelletkachel is zo ontwikkeld dat er altijd een luchtstroom langs de ruit blaast, hier heeft roet geen mogelijkheid om aan de ruit te gaan plakken. Gebruikt u de pelletkachel echter in een laag vermogen, dan is ook de luchtstroom langs de ruit minder krachtig en kan het voorkomen dat de ruit iets vervuilt.

Vragen met betrekking tot (CV-)houtkachels

Welk hout kan ik stoken?

Berken, Essen en Beukenhout zijn zeer geschikte houtsoorten om mee te stoken. Eiken is minder geschikt om in een houtkachel te stoken. Dit omdat eiken lang moet drogen (4-5 jaar) en omdat eiken niet brandt, maar meer smeult.
Zorg er voor dat het hout dat u stookt voldoende gedroogd is, een ideaal vochtpercentage ligt onder de 18%
Stook nooit nat en/of bewerkt hout, dit laatste is verboden en geeft veel overlast.

Extra uitleg over houtsoorten vindt u via deze link.

Hoe wordt een CV-houtkachel aangesloten op de CV?

Om een CV-haard goed te laten functioneren, is een juiste aansluiting essentieel. Daarom heeft Nordic Fire aansluitschema's beschikbaar gemaakt waarmee een CV-houtkachel juist en veilig kan worden aangesloten. Deze schema's vindt u hier.

Wilt u weten of een CV-houtkachel ook in uw woning aangesloten kan worden? Neem dan contact op met de lokale Nordic Fire dealer. De erkende dealer geeft u een advies en/of offerte op maat!

Hoe voorkom ik overlast door het stoken van mijn (CV-)houtkachel?

Het stoken van een vuurtje kan gezellig zijn. Maar kan in de verkeerde omstandigheden schadelijk voor de gezondheid én het milieu zijn. Zorg er altijd voor dat het correct hout en op juiste wijze wordt gestookt. Start bijvoorbeeld altijd op de Zwitserse Methode en zorg voor een tijdige bijvullen van hout om rookontwikkeling te voorkomen.
Daarnaast kunt u Stookwijzer.nu raadplegen of de luchtkwaliteit en windkracht het stoken van hout toestaan.

Hoe veel warmte geeft een CV-haard aan de ruimte?

Een goede CV-haard geeft zo weinig mogelijk directe stralingswarmte naar de ruimte: een CV-haard is namelijk ontwikkeld om de centrale verwarming te voeden. Doordat de haard weinig stralingswarmte geeft, kunt u met voldoende hout blijven stoken waardoor de CV voldoende (bij)verwarmd wordt. Stel dat een CV-haard wél veel stralingswarmte geeft, dan gaat u al snel smoren (laag  branden) met als gevolg dat ook de CV weinig tot niet verwarmd wordt. Wat de CV-kachel niet met stralingswarmte verwarmt, wordt opgevangen door radiatoren en/of vloerverwarming die worden gevoed met warm water vanuit de CV-haard. 

Wist u dat een Nordic Fire CV-kachel gemiddeld slechts 30% stralingswarmte geeft? De overige 70% van de warmte gaat dus naar de centrale verwaming. Dit wordt gerealiseerd door onder meer gebruik te maken van een extra grote warmtewisselaar, dubbele beglazing en extra isolatie van de mantel. Op deze manier haalt u het meest uit uw CV-haard.

Algemene vragen

Waarom is een Nordic Fire enkel bij de erkende dealer te koop?

Nordic Fire is een bedrijf dat hout- en pelletkachels ontwikkelt en produceert. Nordic Fire installeert geen kachels. De verkoop en installatie verloopt via de kachelzaak of Nordic Fire dealer. Zij kunnen zorgen voor alle informatie voor de aankoop van de juiste kachel en verzorgen eveneens een correcte installatie. Dankzij hun ervaring en vakmanschap bent u zeker van de beste, mooiste en veilige installatie, helemaal gericht op uw wensen.

Veel van de Nordic Fire dealers beschikken over een uitgebreide showroom waar de kachels (werkend) te zien zijn. Hier kunt u zich uitgebreid laten informeren zodat u de Nordic Fire kiest welke het best bij u past. Een overzicht vindt u hier.

Waar bestel ik reserve onderdelen voor mijn kachel?

Nordic Fire houdt veel onderdelen en toebehoren op voorraad. Deze zijn uitsluitend verkrijgbaar via uw erkende Nordic Fire dealer. Zij helpen je graag verder om het juiste product te bestellen en indien nodig te installeren.

Mijn kachel doet het niet (meer), wat kan ik doen?

Ondanks alle zorg bij de productie van de Nordic Fire haarden, kan het voorkomen dat er iets niet in orde is. In dat geval neemt u contact op met uw dealer of installateur. In de meeste gevallen lost uw dealer of installateur het probleem direct op. Valt dit binnen de garantie, dan zijn de onderdelen gedekt door uw garantie. Uw dealer kan wel kosten berekenen voor de gewerkte uren.

Indien gewenst kan uw dealer of installateur gebruik maken van de Nordic Fire servicedienst. In dit geval komt een Nordic Fire monteur bij u langs om het probleem te verhelpen. Een serviceaanvraag voor de Nordic Fire servicedienst kan enkel door de dealer of installateur worden geplaatst.

Mijn dealer/leverancier bestaat niet meer, wie neemt de garantie over?

U kunt hiervoor contact opnemen met één van onze andere erkende Nordic Fire dealers. Defecte onderdelen die onder garantie vallen, kunnen kosteloos worden omgeruild. De onderzoeks- en hersteluren zullen wel in rekening worden gebracht door deze dealer.

Kan ik de Nordic Fire fabrieksshowroom bezoeken?

Ja, het is mogelijk om onze fabrieksshowroom te bezoeken. De fabrieksshowroom is, op afspraak, geopend van maandag tot met vrijdag tussen 09:00-16:00 uur. U kunt daarvoor een afspraak maken door een e-mail aan ons te sturen met de door u gewenste dag en tijd.

Wilt u een advies of offerte op maat? Dan verwijzen we u graag naar de gespecialiseerde Nordic Fire dealer.

Hoeveel garantie zit er op mijn Nordic Fire kachel?

Nordic Fire staat achter haar product en geven met trots standaard 5 jaar garantie op onze CV- en houtkachels. Op pelletkachels zit standaard 2 jaar garantie, maar deze is middels een servicecontract bij uw dealer verlengbaar tot maar liefst 5 jaar garantie. Het is wel van belang dat u uw kachel aanmeldt in ons garantiesysteem, deze vindt u via onderstaande link.

Hier vindt u alle details en het Nordic Fire online garantieregistratiesysteem.

Contact

Uw antwoord niet kunnen vinden? Wij helpen u graag verder!
Neem contact met ons op via onderstaand contactformulier.

Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Invalid Input
Invalid Input